donderdag 11 oktober 2018

Rutger aan het woord: ‘Als jong persoon bij Qimarox kan je je eigen ding doen, je vrijheid en eigen inbreng zijn groot’


In deze serie laten we een medewerker van Qimarox aan het woord. Dit keer praten we met sales engineer Rutger. Wie is hij, wat doet hij, en wat vindt hij van Qimarox?

Wie is Rutger?
“Ik ben 24 jaar oud, geboren in Harderwijk en ik woon daar nog steeds. Ik ben van jongs af aan al bezig met techniek, vandaar dat ik ook werk in de techniek, en ik ben gek op auto’s. Ik ga regelmatig naar het circuit. Zwemmen doe ik ook graag en niet te vergeten: reizen. Mijn favoriete bestemmingen zijn Amerika en Azië. Ik vind het moeilijk om een keuze te maken, het zijn twee verschillende werelden!”

Wat is je achtergrond?
“Ik ben na het afronden van mijn vmbo begonnen in de autotechniek. Toen ik eenmaal stage ging lopen, merkte ik dat mijn toekomst daar niet lag. De sfeer in de autobranche viel mij tegen en ik begon steeds meer interesse te krijgen in de commerciële aspecten. Daar was ik op school echter niet mee bezig. Na het afronden van die opleiding heb ik een studiekeuzetest gedaan om te ontdekken wat ik wel wilde. Er bleek een nieuwe opleiding in Zwolle te zijn, commerciële techniek, een opleiding gebaseerd op werktuigbouw. Daar ben ik toen mee gestart en ik was meteen gemotiveerder. Ik kwam ook in leukere bedrijven terecht. In de autobranche zag ik mensen die het niet naar hun zin hadden. In de automatisering en machinebouw was de sfeer heel anders: alles was mogelijk, je aanwezigheid en interesse werden gewaardeerd.”



Wat doe je bij Qimarox?
“Ik ben sales engineer, wat betekent dat ik de koppeling ben tussen de klant en alle betrokken afdelingen in de organisatie. Het grootste gedeelte van de dag houd ik mij bezig met projectmanagement en business development. Wanneer er iets verkocht wordt, zorg ik dat er goede afspraken gemaakt worden en houd ik contact met de klant. Ondertussen stuur ik ook de organisatie aan; de planning, administratie, engineering, besturing, enzovoort. Ik werk nu twee jaar in deze functie bij Qimarox, maar daarvoor heb ik ook stage gelopen en vakantiewerk gedaan. Ik loop dus al zo’n vijf jaar rond bij Qimarox.”

Hoe is Qimarox als werkgever?
“Heel prettig, wanneer ik ideeën of ambities heb, staan ze daarvoor open. Zo heb ik in het verleden wel eens aangegeven dat ik met de buitendienst mee op klus wilde. Dat was geen  probleem en een week later kon ik assisteren bij het plaatsen van machines bij een productiebedrijf. Wat ik heel fijn vond, is dat de verantwoordelijkheid voor bepaalde taken direct bij mij werd neergelegd toen ik hier kwam werken. Dat vond ik het leukste, ik werd soms in het diepe gegooid. Voor mij was dat heel motiverend, ik voelde me verantwoordelijk om taken goed uit te voeren. Ik kon het op mijn eigen manier doen en mijn collega’s stonden open voor mijn voorstellen of verbeteringen. Dingen liggen niet vast, maar zijn flexibel. Ook wordt het volgen van studies of cursussen naast het werk aangemoedigd.”

Hoe heb je je bij Qimarox ontwikkeld?
“Ik ben nu bezig met een studie, ik studeer Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. Een dag per week ga ik naar school. Ik zit nu in het tweede jaar, en moet hierna nog twee jaar. Direct nadat ik mijn mbo opleiding heb afgerond, ben ik begonnen aan deze studie. Ik ben blij dat ik niet eerst een aantal jaar alleen gewerkt heb, want nu ben ik gewend aan het werken en studeren tegelijkertijd. Ik weet niet beter dan dat ik school ernaast doe. Ik zou altijd aanraden om direct door te studeren. Ik kan goed met de druk omgaan. Er zijn wel eens weken waarin we heel druk zijn of wanneer ik in het buitenland zit, dan is het lastig. Maar in een normale werkweek heb ik genoeg tijd voor mijn studie.”

Waarom raad je anderen aan om bij Qimarox te komen werken?
“Qimarox is een groeiende organisatie. Op het moment dat je in een groeiende organisatie stapt, groei jij zelf ook mee in je functie. Wanneer het bedrijf groter wordt, heb jij kans om op een leuke positie terecht te komen. Ik denk dat je in een grote organisatie eerder een cijfer bent en jezelf minder goed kan ontplooien. Als jong persoon bij Qimarox kan je je eigen ding doen, je vrijheid en eigen inbreng zijn groot. Daarom denk ik dat dit een mooi moment is om bij een bedrijf als Qimarox te komen werken. Wij zijn niet te klein, maar zeker nog niet te groot.”

jobs.qimarox.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten