donderdag 11 oktober 2018

Bayram aan het woord: ‘Ik heb de mogelijkheid gekregen om van Productie Engineer naar R&D Manager te groeien’


In deze serie laten we een medewerker van Qimarox aan het woord. Dit keer praten we met R&D Manager Bayram. Wie is hij, wat doet hij, en wat vindt hij van Qimarox?

Wie is Bayram?
“Ik ben 31 jaar oud en ik kom uit Ermelo. Ik heb gestudeerd in Enschede en ben daarna voor deze baan weer teruggekomen naar Ermelo. In mijn vrije tijd game ik graag of ben ik aan het klussen. Omdat ik tijdens mijn werk veel achter de computer zit, vind ik het ook fijn om na werktijd met mijn handen bezig te zijn. Wanneer ik op vakantie ga, ga ik graag naar een plek met een andere cultuur en infrastructuur dan hier. Ik heb vorig jaar een city trip gedaan naar drie verschillende steden, Nice, Boedapest en Stockholm. Dat was heel leuk, dan zie je veel verschillende dingen in één vakantie. Mijn favoriete vakantiebestemming moet ik nog ontdekken. Bestemmingen waar ik nog graag naar toe wil zijn Amerika en Azië. Die staan bovenaan mijn wensenlijst.”

Wat is je achtergrond?
“Ik werk vanaf 2012 bij Qimarox, bijna zes jaar nu. Ik heb hier eerst stage gelopen. Ik kwam bij Qimarox terecht via een collega die ik al ken sinds de basisschool. Die werkte toen al bij Qimarox en ik ben een keer met hem mee geweest op klus. Na de stage bij Qimarox heb ik bij een ander bedrijf afgestudeerd. Tijdens die afstudeerstage werd ik door Qimarox benaderd of ik hier wilde komen werken wanneer ik klaar zou zijn. Dat aanbod heb ik toen aangenomen. Mijn studie heb ik gevolgd aan de Universiteit Twente. Ik heb hier Werktuigbouwkunde gestudeerd. Naast een hoop vakkennis is één van de belangrijkste dingen die ik daar geleerd heb een bepaalde manier van denken en probleemaanpak. Deze manier van denken komt tijdens mijn werkzaamheden op de ontwikkelingsafdeling erg van pas. Wanneer ik tegen een technische uitdaging aanloop, heb ik mijn aanpak paraat en weet ik waar ik de benodigde vakkennis kan zoeken om tot een oplossing te komen”.



Wat doe je bij Qimarox?
“Sinds een jaar ben ik R&D Manager. Ik houd me bezig met het organiseren van de ontwikkeling van producten en processen. Ik ben bij Qimarox begonnen als productie engineer. In die tijd deed ik zo nu en dan kleine ontwikkeltrajecten onder leiding van de Operationeel Manager, nu gaan die trajecten onder leiding van mij. Dit houdt in dat ik veel plan, organiseer en zorg dat informatie bij de juiste personen terecht komt. Een traject waar we nu mee bezig zijn is een doorontwikkeling van een bestaand product. Soms ontwikkelen we ook nieuwe producten, maar vaak zijn het doorontwikkelingen van bestaande producten. We gaan zo’n traject in met het verzamelen van feedback: welke wensen heeft de verkoop, welke wensen heeft de montage, zijn er nog marktvragen waar we nu niet aan kunnen voldoen. Dat nemen we mee en we stellen er een eisenpakket van op. Daar heb ik de hoofdrol in. Daarna draag ik het over aan mijn collega’s op de R&D afdeling en vraag ik hen om een planning te maken. Die planning gaat naar het management en als zij akkoord geven, gaan wij beginnen. We zitten dicht bij elkaar, wat prettig is want zo is er veel interactie. Als zij een vraag hebben waar ik het antwoord niet op weet, stuur ik hen door naar iemand anders met meer ervaring op dat gebied. Halverwege het ontwikkeltraject geven we een presentatie aan iedereen die aan het begin van het proces ook zijn input heeft gegeven. Dat is een Go / No Go moment. Wanneer wij een Go krijgen, werken wij het verder uit en maken het productie klaar, zodat het gebruikt kan worden.”

Waarom werk je bij Qimarox?
“Ik vind de sfeer bij Qimarox super leuk. Ik kan heel goed met mijn collega’s opschieten, er is nooit gedoe. Ook de woon-werk afstand is prettig, het is een half uurtje fietsen. Ik vind het fijn dat ik op de fiets naar mijn werk kan, omdat ik de hele dag op een stoel zit. Wat beweging kan dan geen kwaad. Ik vind het leuk dat er van alle facetten van het ontwikkeltraject iets te doen is bij Qimarox. Er is hier constructie, dus als je iets wil testen kan er iets in elkaar gelast worden. Na het ontwikkelen ga je tekenen en daarna komt het hier weer binnen, dus je ziet ook daadwerkelijk wat je getekend hebt. Het wordt in elkaar gezet en je kunt zelfs meehelpen om het in elkaar te zetten. Daar krijg je ook weer feedback en daar je word je zelf steeds beter van.”

Hoe is Qimarox als werkgever?
“Qimarox is een wat kleiner bedrijf. Dat vind ik fijn, er hangt een familiesfeer. Nu we groeien en professionaliseren, merk ik dat het wat formeler wordt. Dat vind ik niet erg, wat structuur is ook prettig. De kansen en mogelijkheden bij Qimarox zijn goed, dat is ook de reden waarom ik nog steeds bij Qimarox werk. Ik heb de mogelijkheid gehad om van productie engineer naar R&D Manager te groeien. Ik heb zelf aangegeven dat dat mijn ambitie was, maar om dat te kunnen vond ik ook dat ik daar training of opleiding voor moest hebben. Die heb ik toen ook gekregen en dat heeft mij veel opgeleverd.”

Waarom raad je anderen aan om bij Qimarox te komen werken?
“Er zijn mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, je hebt veel vrijheid, het is gezellig en er hangt een goede sfeer. Ook het salaris is netjes, wat natuurlijk niet onbelangrijk is.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten